19/11/2012

~SEPALIT PEMIKIRAN DIRI~


Ya mungkin sa naif. Mungkin siapa sa untuk pahatkan kata-kata dengan ilmu yang takat mana jer ni. Bagi sa setiap diri ada pandangan ada jangkaan ada penilaian sendiri. Itu hak diri tiada siapa dapat cabuli hak tu. Nak judge nak bantah nak cakap suatu benda pun kalau diri ni naif jadi sangat takut dan tak berani nak cakap atau buat sesuatu. Takut makan diri takut terkena batang hidung sendiri. Ya norma masyarakat siapa yang punya ilmu haknya untuk menyatakan sesuatu akan lebih, ya dia menang dalam menyusun kata, ya dialah tahu akan kebenarannya. Tapi jangan lupa apa yang difikirkan oleh mereka yang naif ternyata sudut pandangnya sangat beza , mungkin ilmunya tidaklah luas tapi apa yang difahaminya adalah apa yang dilihatnya, apa yang jelas dimatanya, segala aksi sosial dalam kehidupan. Jadi apabila mereka ini bertindak diluar norma atau kebiasaan tak perlu kot nak judge, itu pilihan mereka.


Apa yang sa nampak adalah suatu fenomena MUSIM. Sama macam bila kat penang tempat sa belajar yang hampir setiap hari hujan. Semua nyatakan ini adalah musim hujan. Mereka akan prepare payung dalam beg bila keluar bilik. Tapi tak semua buat macam tu. Tapi bila dah habis musim keadaan balik jadi macam hari-hari yang biasa, payung yang jadi keutamaan nanti kita lupakan. Konsepnya sama bagi sa. Nampak kannnn...kita yang memusimkannya. Hak masing-masing nak ikut atau tak, tiada yang salah tiada yang benar, mereka tidak boleh untuk tetapkannya sebab itu kerja di ATAS sana, DIA yang MAHA KUASA untuk tetapkan.

Tiada siapa tahu kebenaran sesuatu tu dan tiada jaminan yang benda tu benar...melainkan yang telah ditetapkan oleh-NYA..


3 comments:

  1. amboiii..ayat ari skang..bermadah2..:)

    ReplyDelete
  2. yuuhhuuuiii asz >.< heeee nilah nama yer madah berhelah~

    ReplyDelete
  3. hahaha..agak la kannn..lame xjmpe ari...
    ari jek yg masih update blog..
    org len seme da xder dah...sunyi sepi..

    ReplyDelete